Ny roman på vej - udkommer i foråret 2023


Frie borgere


Romanen foregår i en nær fremtid i et teknokratisk overvågningssamfund hvor algoritmer og kunstig intelligens har stor indflydelse på menneskers liv. Bilerne er selvkørende, og kontanter er afskaffet. Det er frivilligt om man vil arbejde. Mennesker uden indtægt kan få basisydelse. Til gengæld mister de stemmeretten. 


Jens Hallgren, jurist midt i halvtredserne, behandler klagesager i Styrelsen for Sundhed og Arbejde. Han er gift med Ninna der er daglig leder i en vuggestue. Deres datter Julie er lige flyttet hjemmefra, og ægteskabet er under forandring. 


Forfatteren Paula Lerche tjener ingen penge og er af nød flyttet ind i nogle særlige boligblokke hvor borgere på basisydelse kan få tilkendt et værelse i en delelejlighed med fælles køkken og bad. Her lærer hun nogle nye mennesker at kende og bliver gradvist og modstræbende involveret i et ulmende oprør.


Tømreren Jakob Faurby er kommet alvorligt til skade ved en arbejdsulykke. Han har fået tildelt et aktivjob på en kommunal sengearbejdsplads. Arbejdet består i overvågning.


Synsvinklen skifter mellem de tre, og deres forskellige verdener griber ind i hinanden uden at de mødes direkte. 








Havmandens hotel


Havmandens hotel foregår i den lille by Lysted ved Vesterhavet hvor arkitekten Helle har bosat sig i sit drømmehus, i nærheden af det sommerhus hvor hun som barn var på ferie hos sin moster Nete og kusine Clara.


På stranden træffer hun tilfældigt lægen Henrik som viser sig at bo i det gamle sommerhus, og på havbunden dukker et mystisk hotel op hvor kvinder fortaber sig og glemmer hvem de er, i havmandens dragende favn. 


Nye møder bringer en fortrængt fortid af uforløste forhold for dagen, ligesom gamle svigt og bedrag gentager sig og bliver til ny uforsonlighed. En underfundig og magisk-realistisk roman om ikke at kunne finde kærligheden og om at svigte dem der står en nærmest.


Udpluk af anmeldelser:


Katinka Bruhn, Weekendavisen:

"Havmandens hotel er lille og intens og smukt fortalt. Rasmussen har sans for timing og river sine esser ud af ærmet, når man mindst venter det, og har i øvrigt kloge ting at sige om forholdet mellem mennesker. Anbefales!"


Claus Grymer, Kristeligt Dagblad:

"Virkeligheden er et dyb af hemmeligheder - fornemmer man. Den enkle stil har flere lag, end den uden videre afslører. Og man drages ind i noget, som man ikke rigtig ved, hvad er. Teknikken gennemføres med virkningsfuld diskretion."


Signe Rugtved Andersen, Bibliotekernes lektørudtalelse:

"Denne velskrevne og spændende roman tematiserer de svigt, der sker blandt dem, som står hinanden nærmest og forsøget på at finde kærligheden."


Ib Ahnfeldt, god-bog.dk:

"Det er en charmerende bog, der hele tiden fængsler og overrasker."


Ann-Kristine Hald, Bogrummet.dk: 

"Riis Rasmussen skriver utrolig godt og det er altid spændende at se, hvad der sker på næste side."


Den visuelle digter

Bogstavmaleren Poul Pedersen


Poul Pedersen bliver kaldt bogstavmaleren fordi han i størstedelen af sin kunstneriske produktion har arbejdet med bogstaver, ord og tegn. Hans værker er kendetegnet ved at være undersøgende, legende, humoristiske og poetiske. De befinder sig et sted mellem konceptkunst og konkret poesi, med et islæt af dadaisme.


Udpluk af anmeldelser:


Lars Ole Knippel, Jyllands-Posten:

"Bogstavmalerens biograf har bundet en spændende buket bestående af anmeldelser, artikler, interviews og røster, der rækker lige fra superbegejstring til det kritiske. Ligegyldige stemmer er luget ud, for livet er for kort til den slags, mener Poul Pedersen, der både er en ydmyg, generøs og farverig personlighed, som i 1996 modtog Statens Kunstfonds livsvarige ydelse og året efter blev optaget i Den Frie.

(...)

Anne-Mette Riis Rasmussen fortæller levende om Poul Pedersens opvækst og udvikling, ikke mindst den kunstneriske."


Steffen Lange, Midtjyllands Avis:

"Den visuelle digter - Bogstavmaleren Poul Pedersen" er en vigtig udgivelse, fordi vi langt om længe får et samlet overblik over et kunstnerisk virke, der har spredt sig i mange retninger - uden at bliver uinteressant uanset, om det har handlet om ord, bogstaver, malerier eller noget helt fjerde. Derfor er denne udgivelse så velfortjent." 






Bryggen 

En storbysaga


"Bryggen - en storbysaga" er en samling delvis realistiske, delvis magiske historier, der alle udspiller sig i kvarteret Islands Brygge.


Storbysagaens personer er mere eller mindre ensomme, kærlighedssøgende mennesker som forsøger at begå sig ude i virkeligheden. 


Udpluk af anmeldelser:


Per Theil, Jyllands-Posten: 

"Bryggen rejser sig i hele sin postmoderne forvandling flot og forstemmende: Siloerne, der står som store grå tårne; skibsskroget som et vartegn; himlen og havnebassinet. Snart føler menneskene sig som engle, snart synker de til bunds i mørket. Snart bliver de til dyr."


Christian Graugaard, Politiken:

"Bryggen" er Rasmussens tredje bog, og hun skriver solidarisk og fint registrerende om morderisk begær og fatale længsler, om panikaldre, uegal kærlighed og smertelige symbioser."


Anne Rumland, Bryggebladet:

"Lad det være sagt med det samme, "Bryggen - en storbysaga" er værd at læse. Ikke bare fordi den er brandgod, men også fordi den foregår på Bryggen, selv om den i princippet kunne foregå i et hvilket som helst andet bymiljø i Danmark.

Rammen om de syv små fortællinger er Islands Brygge, som vi kender bydelen, og historierne fletter sig ind og ud af hinanden, som man kender det fra nyere og prisbelønnede film."











Gennem solens øje


"Gennem solens øje" er en magisk-realistisk fortælling om tilværelsens mange dimensioner og mystiske lag.


Den trediveårige maler Anna møder en synsk dreng på seksten og drages ind i en fantastisk historie om en ung dansker, David, der under et ophold i Ægypten indføres i magiens kunst. 


Udpluk af anmeldelser:


Poul Borum, Ekstra Bladet: 

"Gennem solens øje er en raffineret opbygget historie om den trediveårige Anna, der møder en synsk dreng på seksten, og som en moderne synsk sætter han sig ved computeren og skriver Annas ubevidste fortælling, som er bogens hovedhistorie, fortællingen om David, en ung dansker, der indvies i det gamle Ægyptens mysterier. 


Ligesom den første bog handler den nye om en rejse som billedet på en bevidstgørelse af det ubevidstes magt, en mystisk indvielse til "den indre verden".

(...)

"Den er både spændende og tankevækkende ..."


Bent Mohn, Politiken:

"Anne-Mette Riis Rasmussen vil nok skrive realisme, men hun vil især nå frem til noget eksistentielt, det afgørende, der hedder sjælens møde med Gud eller de universielle magter. Hendes ærgerrige mod til at være anderledes bør anerkendes." 


Gudrun Lau Bjerno, Bibliotekernes lektørudtalelse:

"Det overnaturlige element væves naturligt ind i romanens ellers meget realistiske univers i et velskrevet sprog. Derved kan bogen i højere grad læses som en kvindes udviklingshistorie, end som en roman om det overnaturlige - lidt i slægt med de mellem- og sydamerikanske fantastisk-realistiske fortællinger."







Havfruer kan ikke drukne


"Havfruer kan ikke drukne" er en kvindelig udviklingshistorie, en poetisk roadmovie og et moderne eventyr om den 25-årige Sophie der drager afsted med sin kuffert og lader omgivelserne føre sig gennem landet til hun når ud til havet hvor hun føler sig hjemme.


Udpluk af anmeldelser:


Poul Borum, Ekstra Bladet:

" ... en usædvanlig talentfuld og spændende roman, som i symbolsk-realistisk eventyrform følger et svangerskab fra undfangelse (voldtægt) til fødsel."


"Alt sker ligesom tilfældigt på vores vej gennem livet, synes bogen at ville sige. Alligevel er vi omgivet af magiske tegn, både i drømme og mareridt og i dagslyset. Selve kontakten med andre mennesker er magisk, uforståelig, ofte skræmmende, men også ofte smuk. Og det skildrer Riis Rasmussen utroligt nærværende og smukt."

(...)

"Hendes bog er en oplevelse."


Nina Lekander, Ekspressen, Sverige:

(oversat fra svensk)

"Anne-Mette Riis Rasmussens Havfruer kan ikke drukne handler om Sophie der i en alder af 26 pludselig forlader barndomshjemmet. Hun strejfer om ligesom pigerne i filmene Vagabond og Betty Blue uden at forklare baggrund, tanker eller fremtidsplaner for dem de møder, men altid parat til at kaste sig ind i enhver bare nogenlunde udholdelig sammenhæng."

(...)

"Det er smukt, det er skrøbeligt, det er en poetisk roadmovie i bogform, med oprørskhed, men uden slagord eller program Anne-Mette Riis Rasmussen har skabt."


Erik Skyum-Nielsen, Bogens Verden:

"... har tålmodighed til at føre ærindet helt igennem, dertil hvor realismen umærkeligt forener sig med eventyret og myten, hvor erfaring og drøm bliver ét, takket være en særlig skrift, prøvende, tøvende, dristig og stærk - sikker når den blander epik og fantastik, suggererende når den forvandler tingen til symbol."